FIW Policy Briefs | 2022-12

FIW-PB 56 The Automotive Sector in EU-CEECs: challenges and opportunities

  • Autoren: D. Hanzl-Weiß

Abstract:
The global automotive sector is undergoing major structural changes which in the next decades will pose significant challenges to the sector, but also offer opportunities. Highlighting three major disruptive trends, (i) shifts of global automotive production towards Asia, in particular China, (ii) trends in e-mobility, and (iii) problems in supply chains, this article shows how Austria and the Central and East European automotive sector have faced these shifts. Overall, the EU-CEE countries have benefited from the relocation of automotive companies to emerging countries and have been integrated into global, in particular German supply chains during the last thirty years. The e-revolution started off in 2020 and the EU-CEE had a rather good start. As the automotive industry is a key sector in the region, the electric transformation is vital for their future. While there are some positive trends, risks are manifold, and further efforts have to be undertaken so as not to be left behind.

Doris Hanzl-Weiß
The Automotive Sector in EU-CEECs: challenges and opportunities
FIW-Policy Brief 56
Language: English


Zusammenfassung:
Der globale Automobilsektor befindet sich in einem tiefgreifenden Strukturwandel, der die Branche in den nächsten Jahrzehnten vor große Herausforderungen stellen, aber auch Chancen bieten wird. Dieser Artikel beleuchtet drei wichtige disruptive Trends, nämlich (i) die Verlagerung der globalen Automobilproduktion nach Asien, insbesondere nach China, (ii) Trends in der E-Mobilität und (iii) Probleme in den Lieferketten, und zeigt, wie Österreich und der mittel- und osteuropäische Automobilsektor diesen Veränderungen begegnet sind. Insgesamt haben die EU-CEE-Länder in den letzten dreißig Jahren von der Verlagerung von Automobilunternehmen in Schwellenländer profitiert und sind in globale, insbesondere deutsche Lieferketten integriert worden. Die e-Revolution begann im Jahr 2020 und die EU-CEE hatte einen recht guten Start. Da die Automobilindustrie ein Schlüsselsektor in der Region ist, ist die elektrische Transformation von entscheidender Bedeutung für ihre Zukunft. Während es einige positive Trends gibt, sind die Risiken vielfältig, und es müssen weitere Anstrengungen unternommen werden, um nicht den Anschluss zu verlieren.

Doris Hanzl-Weiß
The Automotive Sector in EU-CEECs: challenges and opportunities
FIW-Policy Brief 56
Publikationsprache: Englisch